REPORTÁŽ: SEREĎMARATÓN 2019 – makačom na dosah (návod ako sa nachystať na pretek)

Pozor: tento článok obsahuje súťaž o vecnú cenu!        

Minulý týždeň, kedy bolo Slovensko ničené odporným zimným počasím a trýznivými koncovkami hokejových zápasov slovenskej reprezentácie, nás na jeho konci čakal aj jeden z vrcholov hobby cyklopretekárskej sezóny, Sereďmaratón.

Pôvodne som sa chcel na tomto preteku troška priživiť a napísať dva články. Jeden o tom, ako sa má pretekár môjho typu na takýto pretek prichystať a druhý článok o samotnom preteku. Prvý článok som začal písať v piatok večer, aby som nachystal čítanie na víkend (podľa štatistík majú víkendové články najvyššiu čítanosť). Po chvíli som však zistil, že buď som prišiel o spisovateľské vlohy, alebo sa proste na poskytovanie rád necítim.

Nakoľko, ako sa neskôr dočítate, priebeh Sereďmaratónu nie je až na taký veľký epos, pri jeho opise sa posuniem trocha pred nedeľu a popisujem aj veci/úkony, ktoré považujem v rámci prípravy na pretek za dôležité a na ktoré by žiadny nemakač (ale asi aj makač) nemal zabudnúť.

Veci, ktoré som si neustále pripomienkoval, aby som nezabudol:

1. Zobrať veci na servis: duša, záplaty, pumpa, montpáky, multiklúč.

Multiklúč je mi viac menej na nič, lebo skoro nič z jeho častí neviem použiť. Je tam nitovačka, ale ja žiaľ neviem ako sa používa. Nosím ho preto, aby som predišiel trápnej chvíli, keď ostanem stáť na krajnici napr. s roztrhnutou reťazou a niekto sa pri mne pristaví, opýta sa, či mám „vercajch“ a ja by som musel priznať, že nie. (je to o niečo menej trápne ako priznať, že ho vôbec neviem použiť) S tým súvisí ďalší bod.

2. Nezabudnúť na trasu zobrať mobil, doklady a peniaze.

Mobil a peniaze musím pri sebe mať, aby som si v prípade napr. roztrhnutia reťaze vedel buď vygoogliť návod ako použiť multikľúč, zavolať odvoz k autu alebo zistiť, kde môžem nastúpiť na vlak, či autobus. Samozrejme na to treba peniaze.

Toto riešim tak, že za kryt mobilu zastrčím občiansky a desaťeurouku. Samozrejme, že mobil čo najviac nabitý, lebo môže ušetriť cestu pešo, no tiež zachrániť život.

3. V týždni pred pretekmi sa snažím „trénovať“ tak do štvrtka, potom sa už iba voziť a oddychovať, aby sa nohy na bicyklovanie vyslovene tešili. Mne sa to podarilo najmä kvôli odpornému počasiu, ktoré ma zahnalo do fitka na dve lekcie spinningu. V piatok som absolvoval aspoň ranný výjazd s WLRM cycling teamom na Braunsberg. V sobotu už iba rovina na hrádzi, cestou späť som stretol kamošov na korčuliach, takže som sa dokonca prispôsobil ich tempu cca 22km/h. Dokonalá aktívna regenerácia pred pretekom.

4. Večer pred pretekmi sa snažím prijať pomalé sacharidy.

Tentokrát to opäť vyšlo na bigmac menu v McDonalde. Údajne je tam rovnaký pomer všetkých látok, ako v zdravých veciach, takže namiesto babrania sa s avokádom a cestovinami, si od predavača vypýtate jedno „menučko“ a vybavené (predpokladám, že túto radu by mnohí odborníci považovali za vyslovene stupidnú, ale ja ju mám z videa na GCN). Celkovo sa ale v priebehu týždňa snažím jesť ľahšie jedlá, cestoviny a nič, čo by som trávil tri dni (ťažké mäso a pod).

5. Postarať sa o bicykel

Môj bike je stále práceneschopný (začal som písať štvorzväzkový román „Čakanie na pätku – belgická túžba“), takže jazdím na požičanom Canyone na kotúčoch a Shimano 105ke od Paľa (touto cestou mu ešte raz veľmi veľmi ďakujem!). Mechanické radenie však už vydávalo riadne pazvuky, prešmýkač na veľkej píle drel o reťaz (alebo reťaz o prešmýkač?) a celkovo bola treba údržbu. Prešmýkač sa mi podarilo opraviť počas výjazdu na hrádzi napnutím príslušného lanka počas jazdy. Na to som extrémne pyšný a je to asi prvýkrát, čo som niečo šteloval a nepokazil to ešte viac. Potom som zobral bike na ručnú autoumývačku, vypulíroval, navoňal Cyklostarom, namazal reťaz a zrazu bol ako nový, bez akýchkoľvek pazvukov.

Odporúčanie pre začiatočníkov: Určite sa však pred pretekom nepúšťajte do nejakých veľkých servisných úkonov. Ak niečo vŕzgalo dva mesiace, ešte to 100km vydrží. Navyše v hluku pelotónu tých pár pazvukov zanikne. Ak sa pustíš do „servisovania“, môžeš to ešte viac pokaziť a prípadne sa pripraviť o účasť. Taktiež nemeň posed, nebodaj niektoré súčiastky ako sedlo, riaditka, predstavec.. Ja som pred Bratislava-Jasná, 315km dostal geniálny nápad, urobiť si posed pohodlnejší a po prvej stovke som zažil niečo, čo by som nazval ako kŕč do chrbtice...

Určite ale skontroluj, či sú všetky skrutky na bicykli riadne dotiahnuté, reťaz namazaná.

6. Vstaň skôr, urob si dostatočnú rezervu, raňajkuj ako kráľ

V nedeľu pred pretekom som vstal pomerne skoro, napriek tomu, že som samozrejme nevedel zaspať. Veľká časová rezerva je pre mňa obzvlášť dôležitá. Je potrebné si dať také raňajky, ktoré vytvoria poriadny základ na preteky. Zároveň však musia byť ľahko stráviteľné a na štarte už o nich nesmiete vedieť. U mňa je to jednoznačne poridge. Ovsená kaša plná orechov, sušeného ovocia, medu a tabličkou roztopenej horkej čokolády. Mňam!!! To je jedlo, na ktorom dokážem fungovať celý deň. Problém je, že som lenivý si ho urobiť, takže tentokrát opäť zvíťazila vianočka s lekvárom a arašidovým maslom. Dosť veľa.

K tomu nechutnú silnú instantnú kávu, iba do polovice šálky, bez mlieka a cukru. Ak ťa napadlo, že: „Fuj, veď z toho sa musíš dos?ať ?!“, si super a presne si pochopil účel. Je totiž super ísť na preteky ľahký ako pierko.

Myslím, že ideálne raňajky, prípadne aj spôsob, ako nadobudnúť vytúženú ľahkosť, si každý musí nájsť sám a netreba vysvetľovať, že dať si pred pretekmi pečenú klobásu s chrenom asi nebude vhodné.

7. Sleduj počasie – zober vhodné oblečenie

Až do odchodu sledujem počasie. V nedeľu to vyzeralo tak, že budú aj búrky. Malo byť však okolo 20 stupňov, takže som ako primárnu voľbu zvolil krátky komplet, no do auta pribalil pre istotu ľahkú pláštenku a návleky. Za najdôležitejšie som považoval zabaliť nepremokavé návleky na tretry, no žiaľ stále som si ich nekúpil. Dážď v teple mi vôbec nevadí, naopak. Jediné, čo mi vadí, sú tretry plné vody.

Pred odchodom z bytu a rozlúčkou so ženou a psom zahrievajúcimi perinu ešte raz všetko kontrolujem. Skúsim to zhrnúť:

Tretry, helma, okuliare, náradie, bicykel, oblečenie na trať, oblečenie po preteku (ak nechceš byť v cyklogaťoch celý zvyšok dňa), jedlo na trať, zarobené pitie, Garmin, hrudný pás, kľúče, mobil, peňaženka.

POZOR SÚŤAŽ: Predsa len som ale zabudol na jednu vec, ktorú vždy odporúčam zobrať a zas som k vôli jej zabudnutí riadne zavíjal! Napíš mi do komentára na Facebooku/Instagrame alebo pošli korešpondenčný lístok, čo to bolo (ak máš oči, zistíš) a ja Ťa zaradím do absolútne svojvoľného žrebovania o hlavnú cenu: kilo cukru, ktorý bol súčasťou štartového balíčka (viď foto, ešte stále sme neminuli ten z minulého roka). Ak chceš, napíš, čo s cukrom urobíš! Môže to ovplyvniť výsledok „náhodného“ žrebovania.

8. Podľa profilu a dĺžky trate nachystaj jedlo a pitie na trať

Čo sa týka jedla a pitia na trati, vzhľadom na jej parametre, 115km/1250 výškových, zvolil som dva gély, tri malé tyčinky, silný ionťák do sedemdecovej fľašky a slabší, iba ochutený do pollitrovej. Jeden gél som si dal, presne ako v návode bolo napísané, cca. 40 min pred pretekom, aby zaúčinkoval v pravý čas. V rámci štartového balíčka bol banán a ten som do seba skoro celý namačkal tesne pred štartom, aby som nemal úplne prázdny žalúdok. Zároveň som sa snažil od rána popíjať dosť veľa minerálky, aby som bol dostatočne hydratovaný.

9. Pred štartom si ešte odskoč

Keďže som veľa popíjal, bolo nevyhnutné odskočiť si tesne pred štartom na malú. Je totiž fakt nepríjemné snažiť sa nepočúrať, keď z celej sily tlačíte do pedálov. Každý to pozná, takže netreba viac písať. Tu totiž neplatí, že nepísaný šéf pelotónu zavelí pauzu a vy si odbehnete. Málokto je zároveň taký profík, že to vybaví za jazdy, či už von alebo do gatí. Zastavenie v takomto rýchlom preteku znamená definitívnu rozlúčku s pelotónom.

10. Nesprávaj sa ako gadžo, buď na všetkých milý

Po príchode do Serede som zaparkoval ako väčšina účastníkov pred LIDLOM na námestí a šiel sa zaregistrovať. Tu by som chcel dať radu nie len nemakačom, ale aj ostrieľaným borcom. Buďte k organizátorom maximálne slušní a milí!!!! Tí ľudia sú tam počas ich voľna, myslím, že zadarmo. Minulý rok som riadne čumel, ako sa tam jeden majster sveta naváža do ľudí na registrácii kvôli tomu, že to nešlo tak, ako si predstavuje a že sú k dispozícii iba väčšie neforemné čipy.

Aj na tomto mieste musím dať klobúk dole pred organizátormi, že sa dajú na organizáciu takto zložitej akcie. Niektorí ľudia si však myslia, že by za svojich 15 € mali mať pristavený vlastný autobus so sprchou a masérmi. Našťastie ide len o výnimky a myslím, že celkovo je atmosféra na pretekoch veľmi pozitívna.

11. Čip nasaď na bicykel okamžite

Číslo na dres pripni tiež hneď a to na vyzlečený a rozprestretý (ideálna je na to kapota auta). Už sa mi raz stalo (na 24ke), že som na trať vyrazil suverénne, ale bez čipu.

12. Poriadne sa rozjazdi

Keď som mal nasadený čip a číslo, išiel som sa rozjazdiť. V Seredi som sa konečne stretol s Romanom, dovtedy len facebookovým kamarátom, s ktorým poctivo konzultujeme výkony a cykloživot všeobecne. Warmup sme absolvovali spolu, pokecali a ja som si dal zopár ostrých nástupov, lebo o tom celý pretek je. Vyskúšať si pár nástupov v sedle a zo sedla do maximálnej rýchlosti je podľa mňa vynikajúce na naštartovanie nôh, nech nie sú prekvapené po štarte.

13. Na štart príd čo najskôr

Ak chceš byť v preteku v bezpečí, šetriť sily a máš potrebnú výkonnosť, postav sa na štart čo najviac dopredu (nie na špicu, inak ju budeš ťahať!). Toto som žiaľ absolútne podcenil a na štarte sa zaradil niekde na úrovni poslednej štvrtiny balíka. Pozdravil som aspoň zopár ľudí, ktorých poznám z Instagramu a vďaka sociálnym sieťam som mal pocit, že ich poznám večnosť.

No a na tomto mieste sa prejavuje, aké skvelé je, že mám vlastný blog, kde rozhodujem o podobe článkov výlučne ja (po porade s manželkou). Ako píšem v úvode, článok mal plynule pokračovať do „pretekovej“ časti. Ja som však pozeral nový diel seriálu Černobyl a keďže som ráno vstával na bike o 5.30, som strašne unavený, aby som písal ďalej. Takže bez toho, aby som zmenil úvod (iba som jemne zmenil názov, tak ako ho teraz čítaš), predsa len o samotnom preteku napíšem až v ďalšom článku! Zatiaľ sa nezabudni zapojiť do súťaže!

20190519_213208jpg20190521_233659jpg