VYBERÁME BAJK PRE MANŽELKU/FRAJERKU/MILENKU

VÁŽIM 78,6 KG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! V televízii práve ide relácia Reštart o omladzovaní ľudí, ktorí si jedného dňa večer k telke zobrali na ďobkanie balíček čipsov a keď z nej chceli vstať, zistili, že nevládzu a vážia 120kg. Poviem ako je, keď vidím takého človeka ako sa po roku váži o 50kg ľahší so zlepšeným zdravím, až sa mi tisne slza do očú. Škoda, že každý nedostane v živote takú príležitosť. Nechal som sa uniesť... Kam smerujem je, že mne moja múdra váha ukazuje metabolický vek o 3 roky nižší ako v skutočnosti mám! Žena potvrdí, že sa mi na bruchu začínajú ukazovať dokonca svaly. Samozrejme, nebolo by to ono, keby sa mi tento týždeň nesčítali všetky podcenené a neriešené zraneníčka a dopadol som tak, že na tento týždeň sa zo mňa nútene stal iba jogín a psíčkar turista. Žiadny bike, veslovanie a pod....

Toľko malý update a poďme k téme.

Začnem originálnym úvodom, aký ešte žiadny autor nikdy nepoužil: „Jar nám pomaly klope na dvere a ľudí to začína ťahať do prírody.“ Pravidelne o tomto čase sa stretávam s otázkou mojich známych (chlapov) a kolegov, aký bike kúpiť žene. Obvykle tento dialóg začína tak, že chlap príde za mnou s otázkou, že či jazdím. Odpoviem, samozrejme ÁNO. Druhá otázka býva, či horák alebo cesťák a či nosím aj tretry. Keď už si myslím, že konečne sa našiel niekto, kto sa chce so mnou rozprávať o cyklistike a chystám sa mu začať rozprávať príbeh o tom, ako som pochyboval o kotúčových brzdách a že teraz je to to najlepšie, čo ma mohlo stretnúť, prichádza tretia otázka: „Chceme kúpiť žene nejaký bicykel, neporadíš mi aký?“

Pýtam, sa teraz (v duchu) ja: „Čo má kurník spoločné moja cyklistika s bicyklovaním tvojej ženy?!??!!“ Do konca to došlo raz tak ďaleko, že som sa chlapíka opýtal, že akú ma aspoň predstavu a on ukázal na môjho Merckxa odparkovaného v kancelárii s odpoveďou, že: „DAČO TAKÉ“. Nevadí, som rád za každého točiča pedálmi a preto zhrniem pár rád, ako vybrať ženuške, dcére, frajerke, milenke, láske bicykel.

Tu nejdeme vyberať bicykel na nejaké extrémne výkony, ale bike, na ktorom bude Vaša milá spolu s Vami a možno aj sama (alebo nie sama, ale bez Vás) jazdiť po výletoch. S čím sa najčastejšie stretávam a práve kvôli tomu som sa rozhodol napísať tento článok je, že chlapi idú na výber biku príliš chlapsky. Teda chcú, aby žena mala na biku najlepšie radenie, najlepšie brzdy, rám, perfektné sedlo a aby bol minimálne z titanu. Zároveň však platí, že by nemal stáť viac ako 350,- €. Zhrniem to tak, že to prvé je nereálne a to druhé je celkom reálne.

Poďme po jednotlivých častiach bicykla.

1. RÁM (geometria, materiál, typ bicyklu)

Vyberáte bicykel pre ženu, TAKŽE LOGICKY ŽENSKÚ GEOMETRIU. Netreba sa o tom zbytočne rozpisovať, ale pokiaľ manželka nemá v živote veľa najazdené, prečo jej komplikovať hneď úvod, t. j. vysadnutie na bicykel, prekračovaním vysokej rámovej trubky? Takto pohodlne nasadne a rovno môže vyraziť.

Veľmi často chlapi za svojich 350,- € nielen že chcú minimálne elektrickú DURA ACE, ale dokonca by mal mať aj karbónový rám. Po tom, čo oznámim, že to proste nie je možné (okrem nákupu nejakého samomordu na Alliexpresse), nasleduje otázka: „A po čom idú teda také karbónové?“ odpoveď je, že tisíc euro minimálne (absolútny základ). Následne chlapi obvykle pristúpia aj na hliník. Samozrejme, že aj medzi hliníkmi je viacero typov a zliatín, no osobne by som si tým vôbec hlavu nelámal. RADÍM KÚPIŤ TAKÝ BIKE, KTORÝ JE JEDNODUCHO NAJĽAHŠÍ. Nech ženuška zbytočne neťahá kilá, ktoré nemusí (aspoň na bicykli, hahahaha).

Čo sa týka typu bicykla, každému, kto nie je nejak vyhranený (MTB, cesta atď) vždy radím, KÚP SI CROSSOVÝ BICYKEL! Ide vlastne o horský bicykel s užšími pneumatikami a odpruženou prednou vidlicou s nízkym zdvihom. Užšie pneumatiky nespôsobujú takú námahu pri jazde po ceste a zároveň sú dostatočne odolné, keď sa rozhodnete dobrovoľne alebo nedobrovoľne zvoliť poľnú alebo šotolinovú cestu. Odpružená vidlica, v tomto prípade priam vidlička, požehlí tých pár výmoľov, ktoré musíte cestou prekonať.

Keď tak o tom píšem, uvažujem, prečo vlastne všetci nejazdíme na crossových bicykloch? Odpoveď je jasná, lebo to nie je cooooooooool ako poriadny cesťák! Koľkokrát sa mi ale stalo, že som šiel niekam X kilometrov a cesta končila nejakou poľňačkou, po ktorej som nemohol pokračovať, lebo by to moje uzučké pneumatiky nemuseli vydržať.

Crossový bicykel je proste absolútne jasná voľba rozumu a ako chlap by ste mali vyvinúť všetko úsilie, aby ste žene vysvetlili, že to je pre ňu najlepšie. Pre ženičku (vychádzam zo skúseností s tou mojou) však hrá podstatnú rolu, DESIGN. My chlapi vieme akceptovať fádnejší design, ak výbava stojí za to. U mojej ženy je vlastne jedno, či radenie je Shimano Altus, alebo Campagnolo Superrecord. Bicykel musí byť hlavne pekný (autá napr. rozdeľuje na hladké, hranaté a oblé).

JE TEDA DÔLEŽITÉ, ABY SI BICYKEL VYBRALA PREDOVŠETKÝM ŽENA SAMA, PODĽA VLASTNÉHO VKUSU. Darmo jej donesiete domov Meridu na vynikajúcich komponentoch, keď to bude hranaté čudo v dajakej o ničom šedivej farbe. Nebude to mať proste iskru, ktorá ju zapáli pre bicyklovanie. Plus, ako to bude vyzerať na Instagrame?

Naopak, ak sa na ňu bude už v predsieni usmievať krásny ženský bicykel v pastelových farbách, s koženými rukoväťami a prúteným košíkom vpredu, bude sa tešiť, kedy sa bude môcť na tomto designovom kúsku popredvádzať. Ak si bol natoľko silný chlap a prehovoril si ženu na crossový, určite nechaj aspoň výber konkrétneho modelu na ňu, už aj tak si zastal úlohu vodcu svorky na jednotku.

A TERAZ K TOMU NAJDÔLEŽITEJŠIEMU. NECHAJTE SI NA VÝBER BICYKLU DOSTATOK ČASU, UROBTE SI Z TOHO PEKNÚ SPOLOČNÚ AKTIVITU A VYBERTE TAKÝ BICYKEL, KTORÝ BUDE ŽENIČKE NAJLEPŠIE SEDIEŤ. Je jasné, že sa to z tých 200 metrov, čo ju nechajú sa povoziť pred odchodom nedá na 100% zistiť, ale treba vybrať taký, ktorý je pohodlný. Tu neplatí staré heslo cestných cyklistov, že človek si zvykne aj na truhlu. Tu by mal bicykel od začiatku sedieť ideálne. Pokiaľ bude Vašej láske na bicykli niečo vadiť už v obchode, no Vy ju donútite ho kúpiť, lebo má lepšiu prehadzovačku, verte, že sa Vám to tisícnásobne vráti a minimálne raz počas bicyklovačky Vám to bude otlčené o hlavu. Zvlášť, keď to pokašlete, sklame Vás Váš mačovský orientačný zmysel, (aj keď ona Vám hovorila, že máte ísť inak) zablúdite a namiesto dvadsiatich kilometrov, budete mať v nohách 50 a cieľ stále nikde.

Bike teda kupujte v obchode a osobne by som preferoval niektorú zo slovenských značiek, teda Kenzel, Kellys, Dema, CTM. Obvykle ponúkajú za tú istú cenu viac muziky ako napr. ich americkí rivali od Specialized a pritom by ste  možno boli prekvapení, že oba rámy zišli z tej istej výrobnej linky, len dostali inú nálepku.

2. RADENIE

Priznám sa, že sa príliš nevyznám v sadách montovaných na ženské alebo crossové bicykle. Každopádne bicykel by mal mať viaceré prevody, vrátane veľmi ľahkého, ktorý pomôže pri jazde do kopca. Neplatí tu ale to, čo platilo keď sme ako malí jazdili na horákoch, že čím viac prevodov, tým lepší bike. Radšej menej prevodov, ale za to dobre fungujúcich. Osobne by som volil také radenie, ktoré pozostáva z komponentov z jednej sady. Teda aspoň, aby prešmýkač, prehadzovačka a páčky radenia boli z tej istej sady. (napr. Shimano Altus, Alivio, Acera, Deore atď..). Nehovorím, že to inak nebude fungovať, ale jedna sada je zárukou kompatibility a navyše sa to dobre pamätá.

Zároveň si dajte pozor na reklamné triky obchodníkov. Často sa píše, že bicykel je napr. na Shimano Deore, ale v skutočnosti je tam z tejto sady iba prehadzovačka a všetky ostatné komponenty sú, čo sklad dal...

3. BRZDY

Pamätáš si ako si sa posledne so ženou rútil dolu Pezinskou babou v rýchlosti 75 km/h a predbiehal autá? Nie? Tak prečo potom každý chlap berie ako samozrejmosť na ženinom bicykli kotúčové brzdy? Samozrejme, evokuje to bezpečnosť, no najmä to dobre vyzerá. Ale je potrebné si uvedomiť, že na klasických Véčkových brzdách vykonáš údržbu aj počas výjazdu dotiahnutím skrutky, potiahnutím lanka, prípadne výmenou gumičiek (to dokonca zvládnem ešte aj ja). Pri škrípajúcich kotúčovkách však potrebuješ mať už určité technické zručnosti, trpezlivosť, náradie a výmena alebo oprava čohokoľvek na nich je neporovnateľne drahšia. Takže ak vyberieš kotúčovky, namiesto toho aby si sa žene predviedol ako elegantne náhodným pomiksľovaním brzdového lanka „nastavíš“ brzdu, budeš sa nadávajúc rýpať v kotúčovke, zistíš, že to nevieš rozobrať, ale ani dať dokopy a budeš rád, ak spadne len tvoje ego a nie aj žena márne mačkajúca nefunkčnú brzdovú páku.

Naviac na bicykli do 300,- € sú určite použité tie najlacnejšie kotúčové brzdy, ktoré nedosahujú účinnosť ani výdrž poriadnych véčkových.

K brzdám a všetkým komponentom ešte jedna pripomienka. Videl som, že ešte stále sa predávajú bicykle s niektorými komponentami z umelej hmoty. Napríklad práve tie brzdové čeľuste. Tomuto sa naozaj vyhnite. Brzdy môžu potenciálne zachrániť život a spoliehať sa na umelú hmotu tam, kde patrí kov, je dosť hazard.

4. KOLESÁ, SEDLO, RUKOVÄTE A DOPLNKY

Ku kolesám jednoduchá rada. Mali by byť okrúhle. Viem, že sa predávajú aj v tomto segmente 26ky, 29iny a podobne, ale TU BY SOM DAL HLAVNE NA POHODLNOSŤ A POCIT Z JAZDY NA BICYKLI. Sedlo nech je pohodlné, viem, že sú aj špecifické ženské typy. Je však pravdepodobné, že na prvom výjazde bude každé sedlo po čase omínať a tieto krízy musíte prekonať spoločne, či už prehováraním, odvádzaním pozornosti alebo najlepšie, zastavením v bufete. Doplnky ako rukoväte a farba, či materiál sedla, môžu bez enormných nákladov zlepšiť vzťah Vašej milej k bicyklu. Myslím, že šikovný obchodník Vám takéto doplnky za malý príplatok vymení už priamo v obchode.

5. NEZABUDNITE NA HELMU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Toto bol celkom kameň úrazu aj u nás. Ešte hádam nevyrobili helmu, ktorá vyzerá pekne a preto sa ani žene nedivím, že ju zo začiatku nechcela nosiť. Ženská hriva sa v nej potí viac ako tých našich 5 vlasov a nezvyknutého človeka otravuje. Zo začiatku ju moja ženuška tiež nosiť nechcela, dokonca som jej prenechával moju „profi“ a ja jazdil v červenej hríbikovej, no teraz si už zvykla a dokonca helmy nosíme aj keď ideme na korčule /ako jediní na hrádzi). Je to proste o zvyku, ale je to proste MUST.

6. ZÁVER

Dúfam, že som sa čitateliek nedotkol. Chcel som však vysvetliť nám chlapom, že výbava a typ bicykla nie sú až tak dôležité. Dôležité je, aby ste spolu jazdili a aby sa z bicyklu nestala iba zavadzajúca pracholapka. Samozrejme článok je venovaný výberu biku pre ženu, ktorá zatiaľ nemala k bicyklu v podstate žiadny vzťah. Dôležité je, aby Vašu milú bicyklovanie chytilo, tak ju neuštvite hneď na prvom výjazde zbytočným tlačením na pílu. Keď bude chcieť zastaviť, zastavte a celkovo, NECHAJTE SAGANA, KTORÝ VO VÁS DRIEME DOMA. Z vlastných skúseností viem, že kilometre začnú pribúdať a naopak počet prestávok ubúdať a keď nič iné, pre Vás takýto pohodičkový výjazd môže byť dokonalá forma regenerácie, ako významnej časti tréningu. Teda si super mužík, tráviš čas so ženou a zároveň trénuješ!!! WINWIN.

PS: Tento článok vyzerá tak, akoby moja žena vlastnila krásny bicykel podľa vlastného výberu, s košíkom a krásnymi farbami. Pravda je však taká, že keď niekam ideme, jazdí na mojom horskom s cinkajúcimi kotúčovkami a vysokou vidlou. BERTE SI PRÍKLAD, CHLAPI!!!