ZÁŤAŽOVÉ TESTY – veľké odhalenie „čísel“

SCHUDOL SOM, NAPRIEK TOMU, ŽE SOM PRIBRAL!!!!!!!!

Toto treba vysvetliť. Na pondelok som bol objednaný na športovú zdravotnú prehliadku a záťažové testy. Každý pondelok ráno sa vážim, takže ani tento nebol výnimkou. Minulý pondelok mi váha ukázala pre mňa neuveriteľných 81,5 kg. Tento pondelok to žiaľ bolo 82,2, teda som za posledný týždeň mierne pribral. (niekedy napíšem o mojich zisteniach, kedy chudnem veľa a kedy naopak málo, ale za to podľa môjho názoru zdravšie).

Súčasťou zdravotnej prehliadky je aj váženie. Váha v Sportmede mi ukázala nádherných 81kg. Teda váhu, ktorú som mal naposledy asi pred deviatimi rokmi, keď som skončil vysokú školu. Asi som schudol v aute cestou k doktorovi 1,2 kg. A ževraj vyvážanie sa autom je nezdravé. Uvažujem, že namiesto času na bicykli sa budem voziť po meste autom a čoskoro budem mať postavu ako Mitch Bjukenen.

V rámci výchovného pôsobenia, Vás všetkých, ktorí chcete začať pravidelne a možno aj nad svoje pomery športovať, určite choďte na športovú prehliadku alebo aspoň na štandardnú „preventívku“ s EKG. Každý rok médiami prebehnú správy o náhlom úmrtí športovcov. A to nie len profesionálnych, ktorí podávajú extrémne výkony, ale aj nás obyčajných, ktorí sa občas zúčastňujú pretekov. Pamätám si, že v roku 2018 to boli  len na Slovensku najmenej dvaja triatlonisti a jeden cyklista. Nehovorím, resp. neviem, či tieto prehliadky odhalia úplne všetko, ale riziko je nevyhnutné minimalizovať! Takže ak píšem, že som bol na záťažových testoch, primárnym cieľom bolo absolvovať takú prehliadku, akú absolvujú aktívni športovci! Dopadla dobre, môžem trénovať. Takže ešte raz, DAJTE SA VYŠETRIŤ!

Toľko výchova.

Športová prehliadka pozostáva z EKG, váženia, merania, merania tuku s takými nepríjemnými klieštikmi, ktorými vám mačkajú špeky a pár ďalších metód. K tomu odbery krvi, moč a idete za doktorom, ktorý vás ešte raz preklepne a hlavne posúdi, či vaše srdce zvládne záťažové testy.

Na takejto prehliadke som bol v novembri 2017. Pochválili ma, lebo odvtedy, t.j. za cca. 14 mesiacov, som schudol 8 kíl. To je super, len všetky obleky, rifle a opasky sú takmer nepoužiteľné.

Pri záťažových testoch na bicykli sa každý musí cítiť ako naozajstný profík. Káblami Vás napoja na EKG, nasadia tlakomer a čo je najviac COOL, nasadia Vám na tvár masku s trubicou napojenou na spirometer (viď foto, o ktoré som nesmelo požiadal sestričku, údajne to chce každý).

Je škoda, že sa tie testy robia na trenažéri, ktorý má geometriu podobnú skôr barovej stoličke ako k cestnému bicyklu. Až teraz si uvedomujem, prečo mi ten „posed“ bol povedomý. Presne ako keď sedíte „na bare“ opierate sa oň a nohy máte vyložené na tú spodnú rímsu, čo zvykne na spodku barových pultov bývať.

Začína sa však zahrievacou fázou, počas ktorej som si za asistencie extrémne milej sestričky našiel polohu a test mohol začať. Test spočíva v tom, že začínate na nejakých 50 wattoch a postupne Vám každú minútu záťaž stúpne o 25 wattov. Ako som opisoval pri pretekoch, aj tu zažijete rôzne fázy. Od počiatočnej, kedy si myslíte, že jediným problémom bude usedieť to na širokom sedle, cez fázu, kedy sa cítite ako Tony Martin až po fázu, kedy viete, že kolaps prichádza a je len otázkou času kedy.

Keď píšem o kolapse, nemyslím, že odpadnete, ale ten moment, kedy vám jednoducho telo vypne a nemôžete ďalej. U mňa tento moment prišiel po dvanástich minútach. Uvažujem, či som to ešte nemal skúsiť pretlačiť pedálovaním zo sedla, no možno nabudúce...

Týchto (v mojom prípade) dvanásť minút postupného zvyšovania záťaže je skutočne výživných. Na konci som nevládal hovoriť, pot tiekol cícerkom a bolo mi veľmi ľúto sestričky, že sa ku mne musí približovať, nebodaj chytať. Ale zrejme je na to zvyknutá.

Väčšina profesionálnych cyklistov svoje „čísla“ taja. Ja sa s nimi podelím. To najdôležitejšie číslo je VO2MAX. Wikipédia (https://sk.wikipedia.org/wiki/VO2_max) uvádza o tomto údaji nasledovné:

VO2 max (maximálna rýchlosť spotreby kyslíka) je jeden z najlepších ukazovateľov aeróbnej výkonnosti. Uvádza sa ako relatívna rýchlosť, ktorá udáva množstvo kyslíka spotrebovaného v mililitroch na kilogram telesnej hmotnosti za minútu (ml.kg-1.min-1). Môže sa však uvádzať aj ako absolútna rýchlosť v litroch kyslíka za minútu (l.min-1). Čím je hodnota vyššia, tým viac kyslíka sa dostane do svalov. Kyslík je pre svalovú činnosť nevyhnutný. Z toho vyplýva, že čím viac kyslíka sa do svalov dostane, tým vyššia je aeróbna výkonnosť. Názov VO2 max je odvodený od V - objem, O2 - kyslík a max - maximum.

Hodnota VO2 max je faktor informujúci o telesnej výkonnosti športovca. Nemení sa lineárne s hmotnosťou človeka. Mohutnejší a ťažší športovci, ako sú napríklad veslári, dosahujú nižšie hodnoty ako napríklad šľachovití bežci. Okrem toho je každý jedinec jedinečný, má inú stavbu tela a iné predispozície. Preto nemusí vždy platiť úmera: vyššie VO2 max - vyššia výkonnosť.

U priemerného netrénovaného zdravého muža by sme namerali 35-40 ml.kg-1.min-1 a u priemernej netrénovanej zdravej ženy 27-31 ml.kg-1.min-1. Vysoko nadpriemerné je možné považovať hodnoty u mužov VO2 max vyššie než 70 ml.kg-1.min-1 a u žien vyššie než 60 ml.kg-1.min-1.

Moje VO2MAX je 51. Pri poslednom meraní v novembri 2017 to bolo 44, takže podľa mňa dosť slušný nárast. Máme len január a ešte som nezačal systematicky trénovať. Peter Sagan má údajne 82, dobehnem ho ešte tento rok, či až budúci?

V roku 2017 boli maximálne watty, ktoré dokážem ťahať minútu 300, teraz boli 355. Pri wattoch na kg som šiel z 3,2 na 4,4 wattu na kilo. Minulý rok som už naozaj celkom dodržiaval zdravú životosprávu a snažil sa pravidelne športovať a je super, keď si viete pokrok odmerať cez „čísla“.

Čo je obzvlášť významné, výsledkom týchto testov je, že vám presne určia tréningové zóny podľa srdcového tepu a doktor (akurát sa na neho pozerám v televízii) vás usmerní, v akých tepoch trénovať, podľa toho, či chcete chudnúť, naberať vytrvalosť alebo silu. Internetové kalkulačky pre výpočet tréningových zón podľa % z maxima srdcového tepu môžu  byť na míle vzdialené tomu, čo Vám stanoví doktor.

Moje telo napríklad dokáže dosiahnuť naozaj veľmi vysoké tepy, ďaleko nad maximum vypočítané podľa veku. Doktor mi povedal, že pre mňa je momentálne alfa a omega tréning vo vytrvalostnej zóne, čo znamená pri jazde po rovine alebo trenažéri max 140 tepov. Som veľmi zvedavý, ako sa mi podarí držať sa v tejto zóne, lebo takú mám, už keď sa obúvam do tretier. Ale aj tu badám značné pokroky, takže to možno až také ťažké nebude.

Moje čísla som hneď zaslal Erikovi, trénerovi. Napísal, že vôbec nie sú zlé, že je tam potenciál. Moja ješitnosť utrpela, lebo naznačil, že veľký potenciál je ešte v úbytku váhy. Veď ja mám už teraz vysokoškolskú váhu!!!! Vždy, keď sa ma poznámka k váhe dotkne, musím si uvedomiť, že mojim cieľom je jeden z najťažších cyklomaratónov v Európe.

Dnes som už absolvoval prvý naozajstný tréning zadaný Erikom cez Trainingpeaks. No o tom stručný report až zajtra! Malú ukážku z tréningu môžete nájsť v príbehoch na mojom instagrame a facebooku, čiže ak ešte nelajkujete stránku @cyklover na facebooku  alebo nesledujete na instáči, pripravujete sa o jedinečné zábery..

20190128_093257_zmensenajpg